İspanya’nın turistik ilanı

____________________________________________________________________

Hızlı okuma kursundaki bir okuma parçasında turizm ile ilgili ilginç bir kısım vardı. Turizme ne kadar tek yönlü baktığımızla ilgili.

Okuma parçası Eşref Üren’lerin Değerini Bilen Kuşaklar da Gelecektir başlıklı idi ama İnternet’te böyle bir şey bulamadım. Parça Ankaralı bir ressam Eşref Üren’den ve kıymetinin yeterince bilinmemesinden bahsediliyor. Adam öldükten sonra son günlerini geçirdiği evi bir müzeye çevirmeyi düşünmüşler, ancak olmamış tabi. Bundan sonra da aşağıdaki kısım geliyor:

Geçenlerde yabancı bir dergiyi karıştırıyorum. İspanya “bir turistik ilan vermişti dergiye. sayfada üç sanatçının ismi vardı. VELASQUES, GOYA, DALİ.
Reklam aynen şöyleydi;
İspanya’nın güneşi sıcaktır. Kumsalları geniş, denizi mavidir. Ama bunlar her ülkede olabilir. Bizde yukarıdaki sanatçıların müzeleri var.
Başka söze gerek yok herhalde. Biz ne yaptık Eşref Hocaya?
84 yaşında Devlet sanatçısı ünvanı verdik.
Başka?
HİÇ…
Sağlığında bir şey vermedik. Bari evini müze yapsaydık. Hiç olmazsa toplum olarak sanata ve sanatçıya değer vermiş olurduk.
Gerçeği tescil ettik;
Henüz sanata ve sanatçıya değer verecek düzeye gelememişiz…

Okuma parçasındaki ilgimi çeken kısım böyleydi. Aslında ilgimi çeken dememe gerek de yok da, alışığız ne de olsa, her gün gördüğümüz duyduğumuz şey. 🙂
Sanatçıya verilen değer dışında adamların turistik ilanı bizi resmen saf dışı bırakıyor. Ben bir yere gidecek olsam, bu ilanı okuduktan sonra Türkiye’ye gelmek ister miyim, siz ister misiniz? Bizim sunduklarımızı zaten sunuyorlar, ve bunu özellikten bile saymıyorlar. Çünkü ilandaki bomba yer bahsettikleri sanatçılar. Bizde ise sadece deniz, kum, güneş ve doğru düzgün tanıtamadığımız tarihi eserler ve bölgeler var. Bunların ne kadarı da başarılı kim bilir. Bizden daha az nüfuslu ülkelere bile bizden fazla turist gidiyorsa burada ne ekik var demek gerek.

Şu an Eskişehir ve etraf illerde Frigya vadisinin tanıtılması ile ilgili planlar var, bunlar ne kadar başarılı olacak, zamanla göreceğiz. Ancak o kadar çok sanatçımız varken onların eserlerinden de yararlanmalı. Sonuçta bizi en az bir adım öteye götürüyor ki, en azından yukarıdki şu örnek ilanla başedebilecek duruma gelelim.

1 Yorum

  • Yazan: E. Ali Turkey Windows XP Mozilla Firefox 3.5.6 , 20 Aralık 2009 @ 8:13 pm

    batı insanı biraz da farklı kültürler peşinde. ispanyol kültürü ingiliz alman rus kültürlerinden farklı. Aslında her biri kendilerine özgü. Bizde ise 80 küsür yıldır batılıların kopyası olma hırsı var. Adamlar bize geldiğinde sanatta bile kendi kopyalarını taklitlerini görüyorlar. Özgün kültürümüz zaten yok olmuş, özgün kültürümüze özgü eserler veren sanatçılarımız ise yok gibi az. Az olduğundan daha kötüsü: Değer gördükleri hiç yok. Batılılar için dünya için filan değil kendimiz için değer vermemiz gerekiyor.

Bu yazıya bağlantılar

Bu yazıdaki yorumlar için RSS beslemesi. Geri izleme URI

Yorum yaz