Trend olamayan #NoTayyip Twitter trendi

____________________________________________________________________

Pazartesi günü saat 19.00 gibi Recep Tayyip Erdoğan’dan şikayetçi olan ve eleştiren kullanıcıları #notayyip etiketini (hashtag) trendi olarak ilk sırada görmek için bir hareket başlattık. Bu yazıyı da ilk hareket ile Salı günkü ikincisi arasında yazmıştım, ikincisi amaca ulaşırsa yayınlamayacaktım, ama işte bu yazı burada.

#NoTayyip etiketi Twitter’da trend olsa bile bir şey olmayacak diyenler var ki haklılar. Zaten bu tepki başbakanı oradan indirecek veya erken seçim yapmasını sağlayacak bir şey değil. Daha ziyade bir bizi görsün, tepkili olduğumuzu anlasın diye bir şey. Tabi haberler vs. ile duyurulması yoluyla da halka tepkili olduğumuzu göstermek, konuya biraz dikkat çekmek.

Daha önceden UEFA dönemi #İstanbul etiketi vs. birkaç etiketle yapmaya çalışmıştık bir trend olayı ama o zamanlar Twitter’da şu anki kadar Türk olmadığından en ufak bir başarı olasılığı bile olmamıştı. Bu sebeple hareketin nasıl gideceğini merak ediyordum.

#notayyip

Olayı Pazartesi 19.00’da başlattık. Ben Opera Twitter bileşenini otomatiğe alıp Twitter API izin verdikçe otomatik olarak tivit bastım bir hesaptan. Diğerinden de RT yapmaya çalıştım falan. Zaten 19.00’da başlayan olay saat 22.00 gibi dersten geldiğimde umduğumdan daha iyi bir düzeye gelmişti. Yani gayet iyi idi diyebilirim. Ancak bir türlü trend olamadı. Bunun bir sebebi belli bir zaman sıklığında gerekli olan tivit sayısının girilememesi, daha da önemli nedeni Dünya kupası ile aynı ana denk gelmemiz.

Fikrim Dünya kupası ile aynı zamanda olmasa büyük ihtimalle #notayyip etiketini Twitter trendlerinde göreceğimiz. Ancak Dünya kupası Twitter’ın ortamını komple değiştiriyor. Biz 80 bin kadar bir Türk Twitter nüfusu ki bunun kaçta kaçı #notayyip kampanyasına katılıyor belli değil. Üstelik bir de #oneminute taraftarları var ki onlar da bu 80 binin bir kısmını oluşturuyor. Bir de bunların saçma olduğunu düşünüp hiç olaya girmeyenler var…

Böyle olunca da Dünya kupası nedeniyle tivitleyen onca kişi sayesinde #worldcup etiketi devamlı listede ve Pazartesi günü çoğu zaman trend listesinin en altında dururken değişen sıralamada da oyuncu isimleri vs. döndü durdu Twitter’da. Tabi bizim #notayyip etiketi de bu kadar tivit arasından sıyrılıp trendlere yükselemedi.

Ayrıca trend başlıklara baktığımızda çoğu son etiket, son 10 ve 20 saniyeler içinde girilmiş. Bizim #notayyip etiketinde ise bir kısmı 20 saniye içinde görünüyor diğerleri de daha sonrasında… Aslında çok sayıda etiket girildi ama toplam olarak belirli bir anda girilen tivit sayısı bu işe yetmedi.

Burada bir miktar plansızlığın sonucu var. Herkes belli bir saatte tivit atmaya başladı ama o saatin Dünya kupası gibi büyük bir olayla aynı anda olmasına aldırış edilmedi. Üstelik iki gün de. Haberlerde duyduğum önümüzde iki gün kadar kupaya ara verildiği bir boşluk olacağı. Yani böyle bir anda olsa daha fazla şansımız olabilirdi.

Hareketin yapılmasında Aşk-ı Memnu tivitlerinin trendlerde ilk sıraya gelmesi etkili oldu, ama bu öncelikle tivitlerin doğal olarak trendlere girmesi, ve burada görülmesiyle kullanıcıların azıp ( 🙂 ) iyice işi abartması sebebiyle oldu…

Bir de kullanıcıların hepsinden iyi bir tepki oldu, iyi tivitler geldi ama sıklığı yeterli değildi. Bu çünkü herkesin bir fikir düşünüp bunu tivitlemesine bağlıydı… Twitter Blog‘da kupa esnasında bir anlık tivit rekoru kırıldığı ve saniyede 750 tivit gönderildiği yazıyor. Saniye başına gönderilen tivit sayısı TPS ile ifade ediliyor ki açılımı Tweets Per Second. Bana böyle bir servis için az bile geldi bu rakam da… 😀

Olayımıza katılan 1000 Türk Twitter kullanıcısı var desek, belli kişilere önceden tivitleyecekleri şeyler belirlenip belirli bir zamanda başlasalardı ve herkes de bunları “RT @tivitin_sahibinin_kullanıcı_adı Yazdığı tivit…” biçiminde retivit yapsaydı, sadece 50 TPS değeri biz bile sağlayabilirdik belki, ve bundan da eminim aslında. 🙂 Daha da yüksek olabilirdi yani… Hatta 750 de çok değil. 😀

Twitter’ın retivitlere nasıl muamele yaptığını bilmiyorum, kendi retivit yöntemi onun için daha kolay ama belki RT @kullanıcı adı şeklinde olan eski yöntem daha çok tivit manasına geldiğinden daha çok etiket demek de olabilir gibime geliyor. Yani Twitter’ın RT yöntemi yerine eski RT ile daha fazla tivit sağlayabilirdik. Bu şekilde bir kişinin tiviti retivitler ile hızlı bir şekilde tekrarlanacağı için TPS sayımız da yükselmiş olurdu.

Neyse, artık bu olay bitti, bunlar da başka bir deneme için notlarım olarak kaldı… Gerçi birçok yayın organının dikkatini çektik ve orada yer aldık. Hatta bazı Twitter kullanıcılarının tivitleri oralarda gösterildi ve kullanıcı adları da orada geçti. Fişlenmek diye de kabul ediyor bazıları bunu. 😀 Muhtemelen bunlardan AKP’lilerin de haberi olmuştur ki Tayyip bey de görmüştür herhalde… Hareket umduğu gibi bir trend yaratamasa da eğlence yarattı, herkes Recep Bey’e olan güzel duygularını döktü… 🙂

Bazıları da bu #notayyip olayına katılmadığı gibi bütün tivit akışlarında bunu gördüğü için bize sövdü, rahatsız oldu, hatta takibi bıraktı, ama hareket devam etti. 😀 Kalan sağlara daha sıkı sarılındı falan.

Ha bir de, abi Türk milleti diye mi bilmem de kaç kez küfür etmeyin suçlu duruma düşersiniz diye tivitler döndü ortalıkta, ama yine millet sövdü gitti. 😀 Ne ağzı bozukuz abi…

Ha bir de konuyla ilgili neler dönmüş merak ediyorsanız, alın size Twitter’da #notayyip araması