Apple AppStore hakkında ilginç bir kazanç raporu

____________________________________________________________________

Mobil uygulama pazarları özellikle iPhone’un gelişi ile Apple tarafından açılan AppStore ile önem kazandı. AppStore tam olarak bir ilkmiydi değil miydi bilmiyorum ama uygulama pazarı kavramına dikkati çektiği kesin. Öncesinde cihazımıza uygulama yüklemek için uygulama indirilebilen Ağ sitelerinde arama yapar, orada bulamadıklarımız için forumlara üye olur, günlerce arar dururduk. Ancak AppStore bu işe çok iyi bir çözüm oldu ki günlerce uygulama aramak tarihe karışmaya başladı. (Evet, kendim geliştirene kadar günlerce bir Java uygulaması aradığım oldu. ) Uygulama pazarlarının tabi geliştiriciler için de faydaları vardı ki AppStore birçok uygulama geliştiricisini çekmeyi başardı. Her yıl da geliştiricilere milyar dolar para kazandırıldığı söyleniyordu AppStore üzerinden. Tabi tek bir kişiye değil, tüm geliştiricilere hani. Bu haberlerle uygulama geliştirmenin çok kazançlı ve önemli bir şey olduğunu düşünmeye başladık ama rastladığım bir rapor bunun tam olarak doğru olmadığını söylüyor.

Mobil pazarlarla ilgili bir uzman olan Tomi T Ahonen’in AppStore ile ilgili raporu okurken sıkacak kadar uzun ama geliştiricileri uyandırabilecek kadar da ilginç. Mesela rapora göre ücretli iPhone uygulaması geliştirmek salaklık bile olabilir!

Apple’a göre AppStore’dan 1.43$ gelir elde edilmiş. Toplam da 5 milyar kez uygulama indirilmiş. Şimdi kaba bir hesapla ücretsiz uygulamalar da işin içine dahil iken bu 1.4 milyarı 5 milyara bölünce ortaya 0,28 – 029 $ gibi bir şey kalıyor ki bu da indirilen uygulama başına kazanç. Tabi Apple bundan %30 kendisi için kesinti yapınca da geliştiricilere 0.20 $ kadar kazanç kalıyor uygulama başı.

Tabi AppStore’daki uygulamaların %73 kadarı ücretli uygulama imiş. Bunların ortalama ücreti de 3.83 $ kadar. Güzel bir diğer gerçek ise bu 5 milyar indirmenin çoğunlukla ücretsiz uygulamalara yönelik olduğu. Yani ücretli uygulamalar ücretsiz uygulamalardan daha az indiriliyor, tabi bu doğal bir şey. Tabi farklı istatistiklere göre daha ucuz uygulamalar indirildikçe de istatistik 1.9 $ ortalamaya kadar düşüyor.

Bu ortalamalara göre de AppStore’dan 730 milyon sefer kadar ücretli uygulama satın alınmış oluyor. Tabi raporda böyle hesaplanmış ama bunun çok doğru bir yöntem olmadığı da söylenebilir ki Apple’ın açıklaması yok galiba bunu çürütecek. Bu 730 milyon rakamına göre de AppStore’dan indirilen uygulamaların %85’i ücretsiz uygulamalar. Yankee Group anketine göre de 2009 Eylül’ünde ortalama olarak bir iPhone kullanıcısının kullandığı uygulamaların %18 kadarı ücretli uygulama imiş ki bu da bay Tomi’yi biraz haklı çıkarıyor.

Başka bir rapora göre de ücretli uygulamaların yarısı 1000 kezden daha az indiriliyormuş. Bunu da ortalama uygulama ücreti ile çarpıp içinden Apple’ın %30 kesintisini de ekleyince uygulama başına kazanç olarak yıllık 682$ düşüyor!

Daha detaylı anlamak için raporu inceleyebilirsiniz ki ben fazla kafa karıştırıp yazıyı da uzatmamak için biraz kısa kesiyorum. Ama AppStore gerçeğine göre bazı iyi uygulamalar geliştiricilerine çok iyi para kazandırabilirken çoğu geliştiricinin kazandığı ortalama olarak yıllık uygulama başı 682$.

Ayrıca rapordaki kaynaklara göre bir uygulama geliştirmek 15 ile 50 bin $ arası kaynak gerektirebiliyormuş! Bu durumda bu kaynağı bir uygulama için harcayıp geri 682 $ kazanmak mantıksız geliyor. Hele 50 bin $ sermayemizi 682 $ yıllık ortalama ile 50 yılda bile kazanamayacak olmamız daha ilginç. 😀

Bu sonuçlardan sonra Tomi beyin dediği uygulama endüstrisinde para olduğu ama değerli yaratcılığınızı buna kaptırmamanız, yoksa boşa gidebileceği…

Oyun pazarı olarak da Angry Bird adlı bir uygulama 0,99 $ fiyata 4 milyon indirmeye ulaşmış ki buradan iyi bir para kazanıldığı kesin. Ancak örnek verdiği V-girl adlı mobil sanal kız arkadaş uygulaması 2008 yılında 4 milyon sınırını aşmış. Ayrıca eskiden Nintendo Gameboy için 35 milyon adet satılan Tetris oyunu mobil platformlarda 100 milyon kez satılmış ama bu da rapora göre çok önemli bir şey değer değilmiş!

Rapora göre mobil alanda esas kazanç uygulamalarda değil SMS, MMS ve WAP gibi servisler kullanılarak yapılan büyük projeler imiş ki verdiği bir örnek 420 milyon $ kazançtan bahsediyor.

İşin bir diğer yönü de var ki iPhone cihazlar Dünya’daki en yaygın kullanılan cep telefonları değil. Tamam akıllı telefon kategorisine bakarsak , BlackBerry, Symbian, Android gibi cihazlardan daha fazla sayıda olabilirler, ama akıllı telefon sınıfının genelde diğer telefonlara oranla satışı düşük. Çoğunlukta olanlar ise normal cep telefonları. Normal derken bunlara İngilizce’de Feature Phone deniyor ki normal telefon özelliklerine sahip akıllı telefon denmeyen cihazlar. Bunların çoğunda WAP, EDGE, GPRS, , vs. çoğu teknolojiye destek var. Müzik ve video oynatma, fotoğraf ve video kaydetme gibi özellikleri var. Ancak çok önemli bir özellik olarak Java ve BREW destekleri var! Java Sun Microsystems’ın geliştirdiği platform bağımsız bir uygulama geliştirme platformu ki cep telefonlarında da sürümü sanal makineler kullanılıyor. BREW ise Qualcomm’un mobil uygulama platformu ve Qualcomm işlemcilerde de buna yönelik donanımsal hızlandırmalar var.

Bu Java ME ve BREW platformları genel olarak iPhone ve diğer akıllı telefonlardan daha fazla kullanıcıya hitap ediyor. Java ME sanal makinesi neredeyse iPhone dışında üretilen her cihazda var ve akıllı telefonlarda da iPhone dışında diğerlerine ayrı bir program olarak yüklenebiliyor. BREW ise genel olarak Amerika’da yaygın bir platform.

Java ME ve BREW gerçekleri varken de iPhone uygulama geliştiricilerinin rapora göre yaptığı çok fazla sayıda cihaza ve kişiye ulaşabilecekleri platformlar yerine iPhone gibi kullanıcı sayısı düşük bir platforma uygulama geliştirmek. Bu da uygulama pazarının %96 kadarını gözden çıkarmak demek oluyor.

Bundan başka 2.8 milyar kadar cihazda Ağ gezgini (browser) bulunuyormul ki bunlara yönelik uygulamalar da geliştirmek mümkün. Bunun yerine sadece iPhone derseniz ise %97 gibi büyük bir çoğunluğu gözardı ediyorsunuz demekmiş. Bunun ile ilgili de Hilton hotelleri ile ilgili bir örnek verilmiş raporda ki sadece müşterilerinin %3’üne iPhone uygulaması ile hizmet verdikleri diğerlerini umursamadıkları söyleniyor.

Özetle iPhone uygulaması geliştirerek 10 kat daha fazla masraf yapıp 50 kat daha küçük bir kitleye hitap edilmesi eleştiriliyor raporda.

Rapora eleştiriler olabilir ki iPhone platformunun Java gibi çok çeşitli cihazda çalıştığından uyumluluk sorununun olduğu bir platformdan yetenekli ve başarılı olduğu gibi. Ancak rakamlar karşılaştırıldığında iyi bir pazarlama ve reklam stratejisinin uygulandığına hak vermemek elde değil.

Bahsettiğim rapor; Full Analysis of iPhone Economics – it is bad news. And then it gets worse

Bundan sonra bir de uygulama pazarları ve mobil uygulamalarla ilgili kendi görüşlerimi yazacağım bir yazı gelecek.