ShowTV’de Canlı Yayında Işınlanma ve Gerçek Işınlama

____________________________________________________________________

Amerika’nın geçtiÄŸimiz günlerde dünya gündemine oturan seçimlerinden baÅŸka CNN televizyonunun Chicago’daki muhabirini ışınlanma yoluyla New York stüdyosuna getirmesi de çok konuÅŸuldu.

CNN televizyonunun yaptığı tabii ki Star Wars filmlerinde gördüğümüz ışınlanma deÄŸil, yani bir taraftan canlı kanlı insanı alıp diÄŸer tarafta oluÅŸturmuyor. Sadece (sadece dediÄŸime bakmayın bu oldukça zor birÅŸey) ışınlanacak kiÅŸinin tarafında bulunan çok sayıda yüksek çözünürlüklü (HD – High Definition) kamera ile kiÅŸinin çok kaliteli üç boyutlu (3D – 3B) görüntüleri oluÅŸturuluyor ve bunlar çok yüksek bant geniÅŸliÄŸine ihtiyaç duyan veri baÄŸlantıları ile görüntünün tekrar oluÅŸturulacağı merkeze geliyor ve burada da geliÅŸmiÅŸ hologram teknolojileri ile bu veriler görülebilir ışığa dönüştürülüyor.

Dün akşam da ShowTV ekibi bu tür bir ışınlamayı başarılı bir şekilde gerçekleştirdi. Derbi ile ilgili son gelişmeleri almak üzere Korcan Karar ShowTV haber stüdyosuna ışınlandı.

Bu anı ShowTV kanalının sitesinden izleyebilirsiniz, izlemek için buraya tıklayın.

CNN Televizyonu Işınlanma Görüntüsü

CNN yaparda bizimkiler yapamaz mı, bizimkilerin neyi eksik, tabii ki onlar da yapar. Aslında yurt dışında gördüğümüz bir ÅŸeyi Türkiye’ye uyarlayarak veya tercüme ederek, bir benzerini yaparak marifetmiÅŸ gibi ticaretini yapanları hiç sevmem ve bahsetmeye deÄŸer görmem (Ör; Google teknolojisi ile Google’a rakip olanlar gibi 😀 ). Ancak bu durum oldukça farklı bir durum, öncelikle geniÅŸ bir teknik imkan, bilgi ve donanım gerektiriyor ve herkesin o kadar da kolay yapamayacağı birÅŸey. Bunu ShowTV adına büyük bir baÅŸarı olarak görüyorum ve tüm emeÄŸi geçenleri tebrik ediyorum.

Diyeceksiniz ki, yurt dışında yapılanları Türkiye’ye getirenleri vs. sevmezsin diyorsun, evet ama bu olay CNN tarafından yapılmasa da ShowTV tarafından yine yapılabilirdiki, sonuçta onlar hiç yoktan birÅŸey üretmedi, var olan bir teknolojiyi kullandı. Onlar bu teknolojiyi sadece gündeme getirdi, bizimkiler de onların da yapabileceÄŸini kanıtladı.

Biraz da olaydan bahsedeyim. Öncelikle canlı yayındaki Korcan beyin görüntüsü CNN televizyonunun muhabirinin görüntüsünden çok daha kaliteli görünüyordu. CNN televizyonunda muhabirin görüntüsünün oluÅŸtuÄŸu alanın kenarlarında StarWars filmlerinden yansıma bir mavi ışık görünüyordu. ShowTV’nin ışınlamasında ise görüntü neredeyse orijinaldi. Görüntünün hologram olduÄŸunun adeta tek kanıtı Korcan beyin arkasında gölgesinin oluÅŸmamasıydı. Gerçi bunun da olması gerekmez miydi diye düşünüyorum. Sonuçta biz Korcan beyin diÄŸer tarafında olanları göremediÄŸimize göre yani bizim tarafımıza diÄŸer taraftan ışık geçmediÄŸine göre, öte tarafa da geçmemesi ve gölgesinin oluÅŸması gerekir ama bu hologram görüntülerin bir özelliÄŸi herhalde, havada üç boyutlu görüntü oluÅŸsa da o da sonuçta bir ışıktan oluÅŸtuÄŸundan diÄŸer tüm ışıkları engellemiyor anlaşılan.

Görüntünün baştan bu kadar net olması işin içinde bir bilgisayar hilesi falan mı var diye düşündürdü ama o durumda bile o görüntünün o kadar kaliteli ve gerçekçi bir şekilde oluşturulması neredeyse imkansız. Yani bu görüntü gerçekten de ışınlanma teknolojisi ile oluşturulmuştu.

Böyle bir ışınlama olayının bir Türk kanalında yapılması gerçekten de gurur verici birÅŸey, baÅŸkalarında gördüler de yaptılar diyenler için de Pablo Picasso güzel bir söz söylemiÅŸ; “Ä°yi sanatçılar kopyalar, büyük sanatçılar çalar.” . 48 saatlik bir çabayla bunu gerçekleÅŸtiren ShowTV ekibini tekrar tebrik ediyorum.

Gelelim biraz da gerçek ışınlamaya, yani bir kişinin etiyle, canıyla, kanıyla bir ortamdan çeşitli veri yolları ile başka bir yere transfer edilmesi. Bunu yapmak şimdilik teknik nedenlerle ve henüz nasıl yapılacağının tam bilinmemesi nedeni ile imkansız.

Öncelikle gerçek ışınlamada kişinin tüm bilgilerinin bir yerden bir başka yere iletildiğinde nasıl oluşturulacağı problemi var. Yani canlı yayınlarda yapılan ışınlamada kişinin sadece dış görüntüsü oluşturuluyor, gerçek ışınlamada ise kişinin tüm iç organları, beyni, kanı, bağırsaklarındaki pisliğinden beynindeki düşüncelerine kadar herşey diğer tarafta yeniden yaratılmalı. Halbuki henüz yoktan var edecek bir teknoloji yok ve et parçalarının da fiziksel yollarla transferi anlamlı değil. Öncelikle atomlarındaki elektronlarına ve atomaltı parçacıklarına kadar herşeyin bir haritası çıkarılmalı ve daha sonra bu elektronlar diğer tarafa taşınarak orada yeniden oluşturulack kişinin yapımında kullanılmalı. Tabi bu şekilde bir insan yapmak da henüz mümkün değil.

Bir de ışınlama öncesi kiÅŸinin tüm parçalarının konumu ile ışınlama sonucunda oluÅŸan kiÅŸinin tüm parçalarının konumu aynı olmalı. Bu eller ile ayakların yer deÄŸiÅŸtirmesinden daha karışık birÅŸey. ÖrneÄŸin; kiÅŸinin bir hücresinin DNA‘sını oluÅŸturan atomlardan birinin elektronlarından birinin konumu ışınlama sonucu deÄŸiÅŸirse, bu o kiÅŸiyi nasıl etkileyecek. Bu o insanı aniden çok farklı bir varlığa dönüştürebilir veya kanser gibi hastalıkların oluÅŸumuna yol açabilir. Biz görebildiÄŸimiz nesnelerde ölçümleri gözle yaparız deÄŸil mi, burada neseneye çarpan ışınlar gözümüze yansır ve biz o nesneyi görerek boyutunu, önceki konumuna göre yer deÄŸiÅŸtirmiÅŸse hızını vs. tespit ederiz. Halbuki elektronların ve onu oluÅŸturan atomaltı parçacıkların hızını ve konumunu belirlemek hatasız bir ÅŸekilde neredeyse imkansızdır. Çünkü, ışığı oluÅŸturan fotonlar bir atomaltı parçacığa çarpıp geri yansırken çarpmanın etkisiyle parçacığın konumunu da bozacaktır, dolayısıyla kendileri de bozuk konumdan yansıyacaktır. 😀 Yani her parçacığın konumu orijinalinden biraz farklı olacaktır. Bu arada buna sanırım Belirsizlik Ä°lkesi deniyor. Buna göre bir atomaltı parçacığın hem konumunu hem hızını doÄŸru ölçemiyoruz. En kötüsü ise atom çekirdeÄŸi etrafında dönen elektronların tekrar oluÅŸturulduÄŸunda konumlarının deÄŸiÅŸik olması durumunda atom çekirdeÄŸine çarparak çekirdeÄŸi parçalaması ve çekirdekten saçılan nötronların da diÄŸer atomların çekirdeklerini parçalayıp, bunun bu ÅŸekilde devam etmesi ve ışınlanan kiÅŸinin tekrar oluÅŸturulduÄŸu yerde bir atom bombası gibi patlaması. Tamam, kabul ediyorum bu çok fazla abartılı oldu.

Bir baÅŸka konu ise kiÅŸinin atomaltı parçacıklarına kadar ayrıntılı bir haritanın oluÅŸturulması zorluÄŸu. Bunu yapmanın tek yolu çok aşırı duyarlı elektron mikroskopları, düşük dalga boylu lazerlerle veya bilimin yaptığı yapacağı ve benim de göremeyeceÄŸim, hayal bile edemeyeceÄŸim aygıtlar ile kiÅŸinin dönen elektronlarına kadar her parçasının bir X Y Z boyutlarına sahib üç boyutlu bir ÅŸekilde kaydedilmesi. Tabi bu kaydedilecek verinin miktarını tahmin etmek çok zor. Ä°nsan vücudundaki milyarlarca hücre içinde kaç milyar proton, nötron ve elektron varsa bunların hepsi en azından her biri birkaç yüz (kilo) bayt geleceÄŸinden çok büyük bir miktarda verinin oluÅŸacak. Bu artık kaç terabayt, petabayt veya … kim bilebilir. Bir DNA molekülünde bulunan bilgilerin kaç cilt kitap oluÅŸturacağı ile ilgili çeÅŸitli kuramlar var, bunları düşünürsek oluÅŸacak bilginin büyüklüğünü tahmin edemesek bile ondan rahatça korkabiliriz. 😀 Düşünsenize bir ışınlama anında Windows’un ÅŸu hatayı verdiÄŸini; “Hedef diskte yeterli depolama alanı yok, iÅŸleme devam etmek için lütfen bazı verileri silin.”.

Işınlanacak kiÅŸinin bilgilerinin alınması ve tekrar oluÅŸturulması kısımlarını hallettik diyelim, bu kiÅŸinin bilgilerini diÄŸer tarafa nasıl bir link ile taşıyacağız. Önceki paragrafta böyle bir durumda bir kiÅŸiden elde edilecek verinin çok büyük boyutlarda olacağından bahsetmiÅŸtim, bu verinin saklanmasından baÅŸka taşınması problemi de var. Hatta bu kiÅŸinin bilgilerinin daha önceden saklanmadan taşınabilmesi de mümkün olduÄŸuna göre ondan daha önemli bir problem. Öncelikle; bu canlı TV ışınlanmaları için gerekli olan bant geniÅŸliÄŸi bile muhtemelen bizim için çok büyük bir miktarken gerçek bir kiÅŸinin verilerinin taşınması ne kadar zor olur bir düşünsenize. Bu durum öncelikle ışınlamanın süresini etkiliyor, yani ışınlamayı yaparken veri transferi için bant geniÅŸliÄŸimiz ne kadar büyükse ışınlama o kadar kısa sürer. Bir de baÄŸlantıdaki kopukluklar olabileceÄŸi varsayımı da var. 😀 Düşünsenize vücudunuzun yarısı Türkiye’de diÄŸer yarısı Amerika’da. Türk Telekom’a az söylenmem. 😀

Işınlanacak verinin oluşturulması, boyutu, taşınması ve tekrar oluşturulmasındaki problemler nedeniyle gerçek bir ışınlama şu an için imkansız. İleride bu da büyük ihtimalle yapılacaktır ama görecek kadar yaşayacağımı sanmıyorum. Fakat bu yapıldığı anda dünya bilim ve teknoloji alanında bugünküne göre çok daha gelişmiş olacak. Belki de o anda, gerçek ışınlamanın yaratacağı etki, sadece bizim ışınlanan muhabirleri televizyonlarımızda gördüğümüzde etkilendiğimiz kadar olacak. Bunu görmek için zaman makinesi geliştirmek ise ondan da zor olacağından sanırım benim şansım yok. 😀 Zaten nerede şansım oldu ki ! :'( :@ :S :$

Ancak eÄŸer ölmeden birgün böyle bir deneyimim olacaksa Uzay Yolu (Star Trek) dizisindeki gibi “Işınla beni!” demeyi çok istiyorum. Hatta bunu biraz daha deÄŸiÅŸtirerek şöyle diyeceÄŸim;

  • Işınla beni bebeÄŸim.

Haklısınız, sadece rüyamda. 😀 Bu kadar bilim kurgu sağlığa zarar değilmi. 😀

11 Yorum

  • Yazan: mikro-pc, 8 Kasım 2008 @ 10:53 am

    tam bir ışınlanma olmasa da çok önemli bir geliÅŸmeydi bence…

  • Yazan: atakan, 8 Kasım 2008 @ 11:29 am

    show tv ve ali kırca göz göre göre yalan söylemiÅŸtir. korcan karar 3d olarak stüdyoda görüntülenmedi. yıllardır kullanılan greenbox tekniÄŸini ışınlanma diye yutturmaya çalışması show tv grafik bölümünün becereksizliÄŸinin yanısıra köylü kurnazlığının da göstergesidir. minimum 30 HD kameranın çok hassas ayarlamalar ile kullanılarak yapılabilecek ve 2 günde gerçekleÅŸtirilmesi mümkün olmayan bu teknolojik devrimin 3 kiÅŸi tarafından 2 günde yapıldığının söylenmeside ayrı bir komedi…

  • Yazan: özlem, 8 Kasım 2008 @ 11:48 am

    tabiki gerçek ama sadece yansıtma gerçekten orda bulunmuyo

  • Yazan: FeRHaD, 8 Kasım 2008 @ 3:56 pm

    @atakan
    Bu konuda ben de şüpheliyim ama tam öyle olduğunu bilmeden suçlama yapmak yanlış. Tabi dediğim gibi ben de şüpheliyim. Hani o iki günde yapma hikayesinden başka oluşturulan görüntü de CNN televizyonunun görüntüsünden çok daha kaliteli idi. Beni şüpheye sokan asıl bu, yani iki günde hazırlanmış bir şey ile nasıl uzun süre üzerinde çalışmış kişilerin oluşturabildiği görüntüden daha kaliteli bir görüntü oluşturabiliyorlar.
    Gerçekten dedikleri gibi 3 boyutlu bir görüntü oluşturdularsa iyi ama biraz aşırı derecede şüphelendiğim aldatma olayı ise de herkesi çok iyi kandırıyorlar.
    @mikro-pc & özlem
    Evet, önemli bir konu ve gerçek değil, gerçek ışınlama kısmını yazının ShowTV ile ilgili kısmı bittikten sonra bahsetmiştim. 😀

  • Yazan: dj, 8 Kasım 2008 @ 6:13 pm

    bence de sahte.ama soyle bisey olabilir.bizim tecnoloji tabi ki amerikalilarinkinden o kadar da geri gegil.fakat bizde eksik olan fikirlerdir.iste bizimkiler de boyle bir fikri aldiktan sonra,ellerinde bulunan en son teknolojie sahip ne kadar cihaz fln varsa ortaya koydular ve boyle bir olay gerceklestirdiler,yani show tv de gordugumuz olay sadece bu sekilde meydana gelmis olabilir,veya en basta da dedigim gibi sahte.bunun esas kaniti ,studyoda bulunanlar holigram a ozel sorular soracaklar(canli) veya canli tel baglantisi yapilacak…bide benim merak ettigim bir sey daha var,bu holograma dokunursan isik kesilecek duruma gelir mi.eger oyleyse ,yapsin,gorelim(ispalansin).

  • Yazan: hüseyin, 8 Kasım 2008 @ 10:28 pm

    bencede büyükbi gelişme artık bunu bi televizyon gibi geliştirirler evimize kadar girer diye düşünüyorum ve artık izleyecegimiz filimler felan aynı gerçekgibi oo anı yaşıyoz gibi bi durum olacak diye inanıyorum yani demek istedigim ilerde filmler ve digerşeyler mükemmeh olacak (gerçek gibi)

  • Yazan: hüseyin, 8 Kasım 2008 @ 10:37 pm

    evet sizin dediginiz gibi show tv nin yapmış oldugu yayın banada bek inandırıcı gelmedi açıkçası(hiç gelmedi) bide o kostümler yani ışınlanacak olan kişinin kostümü özelbi kıyafetmiş bide o çekimi yapmak için yüksek çözünürlükte hepimizin bildigi gibi full hd cameralara ihtiyaç var peki show tvde bu full hd cameralardan varda peki neden hd yayın yapmıyo degilmi örnegin(kanal d)gibi bi kere işin en mantıksız kısmı orda bide iki üçgün içinde olacak iş degil maliyeti yüksekbi sistem diye düşüğnüyorum diger arkadaşlarımızın görüşlerini istiyorum.

  • Yazan: FeRHaD, 8 Kasım 2008 @ 11:52 pm

    @dj
    Günümüzde artık askeri kesim ve Google dışında Amerika bile yeni teknolojilerini fazla saklamıyor. Bir süre sonra bunları bir ÅŸekilde duyuruyor ve duyurulduÄŸu anda da Ä°nternet sayesinde yüzbinlerce kiÅŸinin haberi oluyor. Zaten toplum olarak Google, Facebook, Youtube gibi sitelerin bizden çıkmamasının bir nedeni fikir üretmedeki eksikliÄŸimizdir. halbuki bir fikri çaldıktan sonra bizimkileri de çok iyi benzerlerini üretebiliyorlar. Ör; Türk firmalarının Çin’de ürettirip Türkiye’de sattığı Çin telefonu denen telefonlar.
    Stüdyodaki hologram görüntünün çok farklı açılardan görüntüsünün sunulmaması da sahteliğini doğrulayan şüphelerden. Sonuçta kameranın o hologram görüntüsünün etrafında dönüp gerçekten 3 boyutlu olduğunu kanıtlaması gerekir. Tabi bunu daha ileride gerçekten dendiği gibi uzak yerlerdeki konuklarını da bu sistemle stüdyolarına getirmeleri ile göreceğiz. Her konuğa bakın bizim şöyle bir hilemiz var aman belli etme demeyeceklerdir. 😀

    @Hüseyin
    Bana tuhaf gelen ShowTV yayınındaki hologram görüntünün CNN televizyonunun görüntüsünden daha kaliteli görünmesi. CNN yayınındaki muhabir bir Yıldız Savaşları filminden fırlamış gibiyken bizimkisi sanki orada gerçekten bulunuyor gibiydi.
    HD kamera konusunu bilemeyiz, belki önceden alınmış kameraları vardır, sonuçta HD yayın yapmak sadece kamera ile değil, onu uzaydaki uydulara kadar gönderecek bant genişliğine sahip hatlara ve dolayısıyla aşırı miktarda paraya ihtiyacı var. Bu yatırımı çok erken yapmak istememiş olabilir.
    İlkokul beşinci sınıfta iken sık sık kütüphaneye gider ve orada ansiklopediler vs. karışıtırırdım. Çocuklar için hazırlanmış iyi çizimlerle hazırlanmış bir kitap seti vardı. Bir tanesinde iletişimin gelecekteki halinden bahsediliyordu. Çizimde odanın ortasında üzeri biraz basık bir küre şeklinde hologram cihazı vardı ve içinde uçaklardan oluşan bir 3 boyutlu görüntü vardı. O zaman düşünmeye başlamıştım; acaba hangi tarafına oturursak daha iyi bir görüntü elde ederiz, acaba karakter bize arkasını dönünce bizimde cihazın etrafında dönmemiz gerekir mi? 😀
    Bu gidişle bu sorularımın cevabını bir süre sonra alabileceğim. Tabi bu türde çekilecek filmlerinde inanılmaz bir maliyetleri olacağından bunun gelişmesi çok hızlı olmayacaktır.

  • Yazan: hüseyin, 9 Kasım 2008 @ 4:59 pm

    —-ferhad—tabi bunu geliÅŸmesi zaman alacaktır katılıyorum

  • Yazan: mehmet, 23 Aralık 2010 @ 11:35 pm

    slm bu videoyu kendi sitemde yayınlamak istiyorum nasıl yayınlayabiliriz bu sityede yeni editörlük yapıyorum wwww.bitkiselkansertedavileri.com burada yayınlayalım diyoruz

  • Yazan: FeRHaD, 23 Aralık 2010 @ 11:48 pm

    Videoyu bir video sitesinden bulup kaynak kodunu sitenize koymalısınız.

Bu yazıya bağlantılar

Bu yazıdaki yorumlar için RSS beslemesi. Geri izleme URI

Yorum yaz