CAT5 kablo ile ADSL hat değerleri iyileştirme

____________________________________________________________________

Modeme gelen eski hattımın bir kısmını CAT5 kablo ile değiştirerek tüm kopma ve hız düşümlerinden kurtuldum. Fast Path modunda interleaving denen hata önleme ve düzeltme olayı sadece bir seviye yapıldığından bu modda hattınız iyi değil ve santrale uzaksanız yüksek hızlarda kopma çok olabilir. Bu durumda ya DSLAM sizi interleaved moddaki bağlantıyı sunup hızınızı düşürür, ya da bol kopmalı bir bağlantınız olur. Şimdilik benim sorunum çözüldü.

GİRİŞ: Evime internet ilk olarak dört yıl önce bağlandı. TTnet’in 1 Mbit 4 GB kotalı tarifesini kullanıyordum. şebekesi de yaklaşık 8 – 10 yıl önce dijital dedikleri şebekeye alınmış, yani kablolar falan değişmiş, yenilenmişti. Tabi modemin bulunduğu oda ile telefonlar arasında mesafe uzak olduğundan Splitter kullanmadan eski 56 k için olan kabloya bağlamıştım interneti. Kullandığım modemler 8 Mbit’e kadar ADSL1 yani, G.DMT destekliyorlardı. ADSL2 ya da ADSL2+ desteklemiyordu. 1 Mbps hızda sorun olmuyordu tabi, ne olsun o hızda. Geçen kış TTnet çevrimiçi işlemlerden denemek için hızımı 8 Mbit’e yükselttim. Bir ay sonra geri dönmeyi planlıyordum ama, tekrar 1 Mbit hıza düşürecektim ama 1 Mbit hızlı 4 GB kotalı pakete geçişi kapatmış TTnet, geçemedim. Hız olarak 5 Mbps gibi bir hız almaya başlamıştım, bazen 6 Mbit hızları görüyordum Speedtest.net sitesinde. Tabi sonra kopma vs. oluyor tekrar düşüyordu hız. Bir ara kopmalar gitti, hız da 4,5 – 5 Mbit arasıydı, pingler de uzundu. Bir süre öyle kullandıktan sonra interleaved ve fast path ayrımını öğrendim, siz de öğrendiniz. Bkz. Interleaved modu kaynaklı DSLAM kaynaklı uzun ping süresi sorunları. Bahsettiğim yazıdaki çözüm gibi Twitter’dan TTnet’e ulaşarak düzelttiriyordum bunu, bağlantı fast path yapılıyor, ping düşüyor, hız ve kopmalar artıyordu. Bir aya yakın bir süre sonra da tekrar interleaved moda düşüyordu.

Mart başından beri yani üç aya yakındır 8 Mbit hız ve 12 GB kota ile Biri ADSL, yani şimdiki adıyla Vodafone.Net kullanıyorum. Bunda TTnet’in DSLAM’da cihazı ile benim modemim arasına 192.168.20.1 diye bir IP adresi ekleniyor Tracert işleminde.

Vodafone.net ile devamlı fast path modunda kullanıyorum hattı, interleaved moda geçmiyor otomatik. Hız da 6 mbit civarı oluyordu. Fast path modunda yüksek hızdan dolayı indirme vs. yaparken kopma sık sık oluyordu, aklına geldikçe kopuyordu. Modemin arada çalışmama huyundan dolayı da ben de TP-LINK TD-W8951ND 150Mbps Wireless N ADSL2+ Modem Router aldım. ADSL2+ desteklediğinden modem kopmalar çok daha az oluyordu. Ama hala nadir de olsa oluyordu.

Birkaç gün önce de bir şey olmuştu, telefon çalışmıyor ve ADSL de G.DMT modunda senkronize olup çok sık kopuyordu. Bazen ADSL2+ ile senkronize olsa da modemde maks. ulaşılabilir hız 5250 kbit yazıyor ama senkronizasyon 6016 Kbit ile fast path yapılmış oluyordu, dolayısıyla ulaşılabilir hızdan yüksek hızda senkronizasyon olduğundan çok kopma oluyordu. Sorunu Turk Telekom’a bildirdim. Sabah da Turk Telekom görevlileri geldi hattaki sorunu hallettik.

Turk Telekom’un ilçedeki iki görevlisi çok garip adamlar. Biri direkten gelen kablo ile evin içine giden kabloyu ayırtedemiyor. Zaten kablolarla işleri ben yapıyorum, o anlamıyor, sadece sök tak vs. diyebiliyor. 😀 Getirdiği telefonla evin üstünden gelen hattı kontrol ettik, çevir sesi yoktu. Diğer eleman da direğe gelen hattı kontrol etti sonra, sorun orada da değildi. Biz santralden bakıp haber vericez dediler gittiler. Bu iki adam Turk Telekom gibi bir şirkette nasıl işe girmiş anlamıyorum. Hiç mi bakmazlar adamlar işten anlıyor mu, bozup gidiyor mu, salak mı değil mi. Daha önceden markette de sorun yaşamıştım ki, işi daha çok bozmadan düzeltemeyen adamlar. Bir akşama kadar kaç kez kablo bağlayıp söküyoz ama yapıyor diyor bir tanesi. Yahu kafanı kullanmazsan günlerce söküp takarsın. 😀

Neyse hattı santralden düzeltmişler ve telefon çalışır hale gelmiş, internet de düzelmişti. Ben de birkaç gün önce , Tekira’daki Gold Elektronik’ten  5 TL fiyatla 5 metre CAT5 RJ45 kablo almıştım bahsettiğim kesintilerden dolayı. Hazır hattı bozmuşken telekomcular yüzünden, düzgün toparlayayım dedim. Bu arada aldığım kablolar tüm marketlere girişte güvenlik cihazının ötmesine sebep oluyor ve güvenlik görevlilerine kabloyu Gold Elektronik’ten aldığımı, etiket vs. her şeyini çıkarsak da öttüğünü söylemek gerekiyor.

Eski internet kablosu ile CAT5 kablo yanyana.

Eski internet kablosu ile CAT5 kablo yanyana.

İHTİYAÇ: Fast path modunda çalışacak, yani yüksek pingi olmayacak, sık sık kopmayacak bir ADSL bağlantısı.

İŞLEM: CAT5 kablonun uçlarındaki ethernet bağlantı parçalarını 10 cm kablo bırakarak kestim. Sonra CAT5 kablosunun uçlarındak dış izolasyonu biraz soyup içindeki kabloları çıkardım. Kablolar çok inceydi, bu ince kabloların yarar değil de zarar getirmesinden korktum. 🙂

Bakır kablodaki oksitlenme.

Bakır kablodaki oksitlenme.

Mavi ve beyaz kabloları eve gelen telefon hattına bağlamaya kara verdim, koyu yeşil ve kahverengi de Splitter cihazından çıkıp dışarı gidecek, oradan eviçi telefon kablolarına bağlanacaktı. Kabloların uçlarını soyup gerekli şekilde bağlantılarını yaptım.  Bağlantıları yaparken telekomun çatıdaki kablosunun bakırı resmen siyah bir izolasyonla kaplanmıştı. 😀 Bunu telin üzerini kazıyarak sıyırmam gerekli, çünkü oksitlenmeden dolayı oluşan bu tabaka neredeyse yalıtkan özelliklere sahip. Bunu kazıyıp CAT5 kablonun uçları ile eşleştirdim kabloları. Eve gelen hattı CAT5 kablosunun mavi ve beyaz kablolarına, CAT5 içindeki koyu yeşil ve kahverengi kabloları da telefon kablosuna taktım. Sonunda dört sene sonra Splitter kullanmak bir işe yarayacaktı. 😀

İşlem özeti.

İşlem özeti.

 

SONUÇ: İşlemi uygulamadan önce işe yarar bir şey umuyordum ama pek bir şey de beklemiyordum. Bu işlem öncesi modemde aldığım hız nadiren 8192 / 800 kbps oluyordu, genelde 7,5 Mbps gibi hızlarda senkronize oluyordu. İşlemden sonra ise beklemediğim bir şey oldu. Modem değerlerinde maks. alabileceğim indirme hızı 13500 gibi bir rakamdı, yükleme de 1035 civarı. Hat değerlerimde yaklaşık 5 Mbit kadar bir iyileşme olmuştu. Tabi paketim 8 Mbit olduğu için 8192/800 hız alıyorum.

Hattin yeni durumu.

Hattın yeni durumu. Eskiden zayıflama 38 db ve maks. hız 7.5 Mbps civarı idi.

 

Maks. alınabilecek hızda 5 Mbit fark beklemediğim bir sonuçtu. Daha ince, üstelik daha fazla bozmasından korktuğum CAT5 kablo hat zayıflamasını 38 değerinden 32 değerine kadar düşürmüş, ve alınabilir maks. hız 13500 olmuştu. Sonra telefonların hattını da Splitter cihaza takıp denedim, ortalama bir 500 kbit kayıp oldu. Ama telefonla görüşürken direk kopmuyor şu an internet. 🙂 Genelde 12500 ile 13000 civarı ve en fazla 13596 gibi oluyor maks. hız.

Hız testi.

Hız testi.

Aşağıdaki traceroute işlemine bakarsak da DSLAM ile aramda bakır hattan kaynaklı 6 ms süre gecikme var, 5 ms oluyor bazen bu. İstanbul’da barınan bazı sitelere 8 ms sürede ulaşabiliyorum, ping olarak yani.

Örnek tracert.

HAYAL KIRIKLIĞI: Tam artık kopmayacak bir bağlantım oldu diye seviniyordum ki, Youtube’ta takılırken birden video geç gelmeye başladı. Modem değerlerini kontrol ettim, acayip bir CRC hatası vardı, modem sayfasının her yenilenmesinde 500 kadar artmış oluyordu. Sonuçta bağlantı yine koptu. Tekrar bağlandıktan bir süre sonra tekrar kopmuştu. 🙁 Bağlantı kopmasın diye CAT5 kablo ile eski kabloyu değiştirmiş, CAT5 kablonun iki telini de telefonlar için kullanarak Splitter bile takmıştım araya. Hat değerleri de 5 Mbit yükselmişti, bu yükselme olmasa anlardım ama, yükselmeye rağmen kopma oluyor yine arada. Aniden CRC hatası sayısı artmaya başlıyor, 20 – 30 bin hata oluyor birkaç dakika içinde ve hat düşüyor. Sonra tekrar senkronize olup bağlanıyor. Ha kopmalar eskisine göre çok ama çok daha az ama, arada ille oluyor bir kopma. Eskiden bazen saatte beş kez kopardı, şimdi günde bir ya da arka arkaya birkaç gün kopmadığı da oluyor.

PLAN: Ev hattını toparlamama rağmen kopmanın devam etmesi kötü oldu. Gerçi iki kez yaşadım kopmayı, belki daha fazla yaşamam da, belli olmaz. Şimdi yapacak şey, modemin varsa interleaving ayarını bulup seviyesini deneme yanılma ile arttırıp hem düşük ping hem de stabil bir bağlantı elde etmeye çalışmak. Ya da bendeki hatta artık sorun yok varsayarsak kopma Turk Telekom’un hattından kaynaklanıyor. Ya da Turk Telekom yetkililerinden hatlarını kontrol etmelerini istemek ama bir sonuç çıkmayacaktır. Ya da eve gelen kabloyu ortasından koparıp, kışın ucundan kopunca tamirlediğim kabloyu yenisi ile değiştirtebilirim. 😀 Denemeye değer. 😀

Neyse, şimdi biraz bekleyeceğim, modem ayarlarından interleaving başarabilirsem iyi olur. Kopmaların sıklığını bulmalı önce. Çok da acelem yok ama, eskisine göre çok az kopuyor, böyle bile iyi.

KESİN SONUÇ (23.06.2012): Direkten eve gelen kabloyu koparmama gerek kalmadı. Direk tarafından kablo kendi koptu. Havada asılı devamlı rüzgarda gerilen yaklaşık on senelik kablo direkteki ek yerinden koparak emekliye ayrıldı. Turk Telekom 121’den arıza ihbarı yaptım. Bir gün sonra gelen yetkililer bu sefer eski kablo gibi iki telli kablo değil, dört telli kalın kablo verdi. Kablonun içindeki mavi ve beyaz telleri kullandık, kırmızı ve siyah da yedeğe ayrıldı. Kabloda bir de sanırım çelikten taşıma teli var.  Kablo dışı kalın bir plastik, bir tarafında taşıma teli, diğer tarafında da dört taşıma teli var. Teli eskisine göre bir ek yeri daha az kullanarak bağladım. Şu anda son durum bu:

Downstream ————-Upstream
SNR Marjı : 17.9 ……………………….17.8 db
Hat Zayıflaması : 34.9 ………………..19.3 db
Data Oranı : 8192 ……………………..799 kbps
Max Oranı : 14260  ……………………1051 kbps

Yaklaşık 13,900 gibi hızlarda sabitleniyor, akşam üzeri yoğunluk saatlerinde biraz daha azalma olur. Kabloyu direk Splitter’a getirseydim belki 15 Mbit’e yaklaşabilirdi diyorum,iki ek yeri daha az kullanılmış olurdu. 8 Mbit’e kadar tarife kullandığım için bu bağlantı bana fazlasıyla yeterli tabi, artık başka bir şey yapmaya niyetim yok bununla. Paralel telefon hattı sorun oldu bir kere, ama zaten paralel kullanmamak gerek bunu. İşin geri kalanı Turk Telekom’a kaldı. O da yakınlara bir yerlere bir saha dolabı kurmalı ama, pek yakında olacağını sanmıyorum. Bu değerlerle ihtiyacım yok 8 Mbit için zaten de, daha yüksek hız vermiyorlar sanırım şuan ilçede.

Aşağıdaki kablo ile Turk Telekom’un altından kablosu diye forumlarda dalga geçeceğiz muhtemelen. 😀

Turk Telekom'un taktığı yeni altın kablo

Turk Telekom’un taktığı yeni altın kablo. 😀

Bir de forumlardan okuduğum kadarıyla bazen geceleri olan kesinti IP adreslerini değiştirmek için Turk Telekom santrali tarafından yapılıyormuş. Hat ile de alakası yok belki.