4G garipliğinden sonra 5G de mi garip olacak?

____________________________________________________________________

mobil iletişim teknolojileri arasında tam fonksiyonla hizmete girmiş son iletişim teknolojisidir. temelde veri aktarımı için düşünüldüğünden belli kısımlarda yetersiz kalmış ve sonradan eklemeler almıştır. ’de ise henüz ne olacağı ne yapılacağı belli olmamakla birlikte bir çok üreticinin farklı frekans bantlarında testler yapması işleri garipleştirmez umarım.

3G devreye girdiğinde sesli iletişim ve eskisine göre daha hızlı veri iletişimi ve görüntülü görüşme yapmak mümkün hale gelmişti. Zamanla teknoloji revize edilerek veri aktarım hızında ilk haline oranla çok büyük oranda artışlar gerçekleştirildi.

4G ise ilk devreye girdiği ülkelerde sadece veri taşımak için kullanıldı. Ses için Circuit Switched Fallback denen devre anahtarlamalı sisteme yani 4G’den 3G ya da 2G teknolojilerine düşülmesi gerekiyordu. Ayrıca çok basit şebeke iletileri için bile 3G ya da 2G’ye düşüş gerekiyordu. Devamında bu kullanıcılara çağrı kurma zamanında uzama, bağlantılar arası geçişte sorunlar olarak dönmeye başlayınca 4G’nin eksik olan ses yanı VoLTE teknolojisinin gelişimi ile kapatılmaya çalışıldı. Halen ülkemizde de çok sayıda telefon tarafından donanımsal olarak desteklenen bu teknoloji şuanda ne yazık ki sadece birkaç üreticinin belli telefon modellerinde kullanılır halde bulunuyor.

5G’de ise muhtemelen IP bazlı bir teknoloji olduğu için 4G’nin VoLTE katmanından faydalanılarak sesli görüşmeler mümkün hale getirilebilir. Yalnız burada da garip bir frekans durumu var. Pek çok üretici ve operatör 5G testleri yapıyor. Mesele ise her testin neredeyse çok farklı frekanslarda olması. Örneğin birkaç yıl önce yapılan bir testte 28 GHz frekansta 7.5 Gbps hıza ulaşmayı başarmıştı. SKT ve Networks tarafından yapılan bir testte ise 15 GHz santimetre dalgaboyunda frekans kullanılmış ve 8 x 8 MIMO ile 19.1 Gbps hıza ulaşılmıştı.

Son olarak ise Avustralya’lı operatör Optus Çinli donanım tedarikçisi Huawei donanımları ile 73 GHz milimetre dalgaboylu frekans bandında 35 Gbps gibi çok yüksek bir 5G hızına ulaştıkları bir test gerçekleştirmişler. Ulaşılan hız gerçekten muazzam. Söz konusu 35 Gbps hız ülkemizde şehirlerarası fiber kapasitelerde bile yok belki. Bu hızın mobil ağlardan verilebilmesi muazzam bir şey.

Her ne kadar Optus, Huawei testinin amacı 73 GHz frekansının verimliliğini test etmek olsa da pek çok farklı firmanın farklı frekanslarda test yapması bir ilgi uyandırıyor. Henüz 5G taslağı tam olarak oluşturulmuş değil. Kullanılacak frekanslara tam olarak karar verilecektir zamanla. Gerçek olan ise operatörlerin bahsedilen yüksek hızlar için muazzam bant genişliklerine ihtiyaç duydukları. Bunlar da var olan 2G, 3G ya da 4G bantları ile tam olarak karşılanamayacak şeyler. Çünkü yukarıda bahsettiğim Nokia testinde test için 400 MHz bant genişliği kullanılmıştı. Ülkemizde 4G ihalesinde operatörlere verilen frekansların toplamı zaten 390 MHz idi! 😀 Bu durumda alternatif yüksek frekanslar inceleniyor ve test olarak herkes farklı frekanslarda testler yapıyor.

Farklı frekanslarda testler yapılsın ama umarım ortaya çıkan son ürünün standartları sağlam kararlaştırılmış, frekansları iyi belirlenmiş olur ki uyum sorunu vs. sorunlar uğraşmayız bir daha. 4G’deki sesli görüşme için 3G’ye düşmeye çalışırken sinyalsiz kalma gibi durumlar olmasın hani tekrar.

Kaynak:
Optus achieves 35Gbps downlink speed over 73GHz band in 5G network trial with Huawei