Güney Kore ve deriden geçen internet vakası

____________________________________________________________________

İnternet ya da biraz daha Türkçe’si ile Ağ deyince akla belki ilk ortaya çıkığı yer olarak ve çoğu bilimsel araştırmanın ortaya çıktığı yer olarak bilinen Amerika gelir genelde ama, Amerika’nın da bizim kadar çaylak olduğu ortadadır. Yabancıların forumlarında görüyorum, onlar da yavaş bağlantıdan şikayet ediyor. Onlar da çözümü kablo TV ve ağ erişiminde buluyor. Fiber orada da yaygın değil. ’leri bizim operatörlerin sunduğu hızlardan yavaş. Hatta bizim diye sundukları HSPA, onlarda diye satılıyor falan, vah gariplerim. İnternet deyince akla gelmesi gereken yer olabilecek yer ise Güney Kore, adamlar genişbant hız konusunda lider. Ayrıca genişbant bağlantı penetrasyonu konusunda da lider. Hız sitelerinin çoğunda bu durumu görebiliyoruz. Bunun nedenini merak ediyorum doğrusu…

Merak ediyorum dedimya, biraz da araştırdım hani, doğama ters yoksa. İlle bir Google’a sormalıyım yani. Neyse, Google’a sordum, neden Kore’de adamlar o 100 Mbit hızlarla uçuyorlar dedim. Daha ilk dediği, ohoo, sen uyu, adamlar 2012’de 1 Gbit hıza geçecek dedi. Yapma dedim, benim blogun sunucusu 100 Mbit bağlantıda zaten dedim, neyse…

Koreliler akıllılık etmiş zamanında, bilişim altyapısı ve hedeflerini daha 1990’lar başlarında planlamışlar ve bu plana göre hareket etmişler… Korea Information Infrastructure (KII) Plan vs. planları var. Plan dahilinde herkese hızlı genişbant erişim ulaştırmak için gerekli teknolojilere harcamayı daha o zamanlarda yapmışlar. Telekom şirketlerini bu yönde girişim yaptırmaya yönlendirmişler, zorlamışlar.

Bizim gibi tekel olan bir şirketi özelleştir, hem tekelliğini daha güçlendirsin, hem de regülasyon uygula, hizmet vermesini de engelle değil yani…

Kore’nin nüfusunun şehirlerde toplanmış olması da etkili imiş bunda. Bu şekilde nüfus yoğunluğu yüksek oluyor ve çok sayıda insana genişbant erişimi daha kolay verebiliyorsun. Ne kadar doğru bilmiyorum ama, 13 bin mil kadar fiber optik kablo varmış Kore’de. Site doğru mu yazmış, yanlış mı bilmiyorum ama TurkTelekom’da bile 120 bin kilometre civarında var diye biliyorum. 🙂

Mesela bir apartman var, içinde beşyüz kişi yaşıyor. Apartmanın altına DSLAM ya da bir FTTP kutusu koydun mu, oradan apartmana VDSL de verirsin, Ethernet vs. üzerinden fiber bağlantı da. Adamlarda durum böyle hani. Hong Kong vs. hızı yüksek olan diğer yerlerde de böyle, adamlar apartmanda yaşıyor. Apartmanın altına bir DSLAM koyuyorlar, yüksek hızlı VPS verebiliyorlar. Şimdi zaten daireye kadar fiber optik kablolamaya geçiyorlarmış.

Türkiye’de de apartmanda yaşıyorsan şehir merkezi ve büyük ilçelerde işler daha iyi zaten. Mesela fiber internet hizmetini sadece apartmanlara ve sitelere veriyor. Çünkü bir kutuya daha fazla bağlantı yapabiliyor buralarda. Müstakil evlere vermeye kalksa, aralıklarla FTTH sonlandırma kutusu koyması gerekir ki az aboneden dolayı da pahalıya çıkar. Kablo TV ve Uydunet de apartmanlara veriliyor mesela. Ayrıca elektrik şebekesi üzerinden internet hizmeti olan MetroNet de apartmanlarda hizmet veriyor sadece. Yani apartmanda yaşamak genişbant konusunda avantaj sağlıyor.

Tabi nüfusun büyük kısmının büyük şehirlerde toplanmasının da etkisi var bunda. Fiber interneti büyük şehirler alıyor mesela henüz, Tekirdağ merkeze bile yakında geleceği yok.

Kore’de apartmanlarda daire fiyatları da genişbant bağlantı biçimine göre değişebiliyormuş. 😀 Bu daire 100 Mbit, 100 bin dolar, bu apartmanda maks. 50 Mbit var, burası 90 bin $ vs. 😀 Türkiye’de de SuperOnline fiber internet olan yerlerde böyle bir uygulama çıkarsa şaşmam. 😀

Elektrik şirketi kendi kullanımına fiberoptik kablo çekmiş, kullanmadığı kısmı halka kullandırmış. Biz de ise daha son yıllarda yapılıyor bu tür şeyler.

Koreliler VDSL teknolojisini beş yıldır kullanıyormuş, bize ise daha yeni geliyor. Adamlar şimdi fiberoptik bağlantıya geçiyor, biz daha VDSL’e geçemiyoruz. Ne VDSL’i ya, indirim yapsalar yeter abi…

Genişbant kol bağlantısı.

Genişbant kol bağlantısı.

Ha, Korelilere yetmiyor kullandıkları en hızlı genişbant erişim. Adamlar bir de insan kolundan genişbant internet geçirmeye falan çalışıyorlar. Mesela elinden bir bağlantı ile verip omzundan alıyorlar bu bağlantıyı. Hem de 10 Mbit! 😀 Tüm Koreliler el ele verse, kaç terabitlik bir ağ bağlantısı oluştururlar bilmem. 😀 Tabi bunun pratikte bir kullanımı yok veya çok zor…

Ha bir de müjde! 2011’de 1 Gbps genişbant bağlantı kullanabileceklermiş 2012 yılında. 😀 Tabi sadece büyük şehirlerde. Diğer bölgelerde 100 Mbit ile yetineceklermiş. 🙂

Biz şimdi dönelim TTnet ve TurkTelekom’a ve tıklayalım bağlan butonuna… 🙂 İki ay önce bir ay denemek için geçtiğim 8 mbit paketinden 1 Mbit paketine dönemedim, pakete yeni abone alımı kapatılmış. Hızım da o dönemden beri 7,7 Mbit civarından 5,5 Mbit’e falan düştü. Tabi bu sadece TTnet ile arada kurulan DSL bağlantısının hızı. Kullanımda çok nadir görebiliyorum o tür hızları… Telekom altyapısı veremiyor çünkü bunu. 😀 SuperOnline fiber kullanan biri, blogdan 10 MB saniyeye yakın hızla bir şey indirebiliyor. Ben ise 200 KB/s üzerine çıkamıyorum.